17 October 2018

Sabr

Hi. Assalamualaikum.

Its been a long time since i didn't write anything, share about my personal etc. Ye lama sangat tetiba kalini rasa macam tergerak hati nak bukak balik blog and maybe start all over again. Honestly, I've been through a lot of things this few years like happy moments, sad, heartache hahaha yeah of course because I always wanted to give more in everything but at the end I'm always loser. Ha Ha.

Okay sebenarnya aku nak share something. It's quite personal actually tapi yelah sampai bila je nak simpan sorang. Tapi takdalah sampai takda org tau, my family, my small circle of friends of course knew about it. It's about my health conditions. 

Seumur hidup, aku tak pernah terbayang at this age aku akan ada penyakit yang agak rare. Yang mana bila first time aku dengar pun aku macam apa benda tu. First, I've been diagnosed with Scoliosis. Scoliosis tu tulang membengkok. Ye tulang belakang bengkok. 2 bulan sudah aku pergi check up doctor dia cakap tulang aku bengkok 14 degree. Kalau ikutkan 14 degree tu tak teruk takda sampai kena operation untuk luruskan balik tulang tu. But that 14 degree has change my life. There's limitation for me to do everything yg aku dh biasa buat. Aku ni jenis tak reti duduk diam. It's quite sad bila kalau aku terlampau push diri aku doing anything or senang kata tak cukup rehat then tanggunglah segala sakit. Masatu semua serba tak kena nk berdiri sakit duduk sakit baring semua lah sakit. But what I'm doing is aku cuba positifkan diri aku. Takkan 14 degree ni pun aku nak mengeluh sedangkan kat luar sana ada lagi teruk dari aku maybe 40 50 degree. Aku tak dapat bayang apa diorang rasa. As far as i know untuk yg keadaan macam aku ni aku cuma boleh makan painkiller or buat fisio je untuk kurangkan rasa sakit. That's it. Tapi selalunya aku akan avoid makan ubat. Tahan selagi mampu. Kalau tak tahan nangis jela mampu. Hahahah. And yes apa yang aku perasan sekarang aku makin cengeng. Zzz... . 

Kalau ada yg perasan td aku cakap first kan? Maksudnya ada second. Yang ni agak berat untuk aku sebab ni melibatkan hal perempuan. Untuk yg tak berada dalam situasi aku mungkin tak rasa apa aku rasa. The 2nd thing is.... i have retroverted uterus which is rahim terbalik. What the doctor said is dia mcm orang tangan kidal. Dia ada tapi tak ramai orang kena. Rare la sebab tak well known sangat benda ni. Selalunya dengar cyst je. At fist aku pergi check up just to check whether aku ada cyst tak but end up to this. Retroverted ni dia rahim tu terbalik ke arah tulang belakang. Ye tulang belakang. So just imagine how im struggling during my period time. Dia akan double double sakit. 

Sekali lagi aku bukan nak mengeluh tapi kadang kadang aku give up. And kadang aku terfikir how about my future. Will people around me terima keadaan aku yang mungkin ada yang fikir aku mengada sakit sikit nak melalak and sometimes ada yg cuba nak melawak dengan sakit aku ni. Sorry you won't have my respect. The thing is you are not in my position :)


2 comments:

  1. It's not easy to live with some health / physical problem , especially with kinda rare disease . Be strong , be grateful , it's a gift from Him .

    ReplyDelete
  2. Shu yg aku kenal seorang yg strong. Aku tau benda ni berat sangat. Aku baca pun menangis weyh 😭 be strong shu. Kau ada family and kawan yang selalu support kau. Xoxo 😙

    ReplyDelete